Training

Tips voor het lopen van een eerste halve marathon

eerste-halve-marathonIk wilde al een hele tijd een artikelenreeks met tips voor de halve marathon schrijven. Nu ik mijn tweede achter de rug heb, leek het mij dan ook het ideale moment voor een eerste blogpost. Of je nu al ingeschreven bent voor jouw eerste halve marathon in 2017, of je nog even twijfelt om de sprong te wagen; ik hoop dat dit artikel jou wat meer op weg helpt.

Waarom zou ik een halve marathon willen lopen?

Waarom niet? Er zijn honderden redenen waarom je een halve marathon zou willen lopen. Ik deed het omdat ik ervan droomde om een marathon te lopen en dan moest ik natuurlijk ooit eens durven experimenteren met afstanden die langer waren dan mijn gebruikelijke 10 à 12 km. Anderen doen het dan weer omdat ze op zoek zijn naar wat extra motivatie en dan kan trainen voor een halve marathon wel een behoorlijke stimulans zijn om naar buiten te gaan. Nog anderen voelen zich dan weer comfortabel op de 10 en 15 km en merken dat ze klaar zijn voor een nieuwe uitdaging. Zo heeft iedereen zijn persoonlijke reden en wat die van jou ook mag zijn, je zal je het avontuur niet beklagen!

Wanneer kan ik mijn eerste halve marathon lopen?

Op deze vraag bestaat geen eenduidig antwoord en veel hangt dan ook af van jouw (basis)conditie en motivatie. Persoonlijk ben ik van mening dat het beter is pas aan een halve te beginnen als je je goed voelt op de 10 km, maar anderzijds ken ik verhalen van mensen die zes maanden nadat ze begonnen waren met hardlopen al een halve marathon uitliepen. Dat laatste zou ik je niet aanraden omdat de kans op blessures groot is, maar uiteindelijk weet eenieder wat het beste is voor zijn lichaam.

Hoeveel voorbereidingstijd heb ik nodig voor een halve marathon?

Neem voldoende tijd om je lichaam te laten wennen aan lange duurlopen. Want hoe je het ook draait of keert; 21,1km is ver. Zelf raad ik aan om een voorbereiding van acht tot twaalf weken te hanteren met drie à vier loopsessies per week. Op die manier bouw je genoeg conditie op om de volledige afstand uit te lopen. Bij mijn eerste halve marathon in Brussel volgde ik een schema van 12 weken, bij de CPC in Den Haag volgde ik eentje van 10 weken. Weet wel dat al wat ik hier schrijf gebaseerd is op mijn eigen ervaring en dat ik geen trainer of sportdeskundige ben. Raadpleeg bij twijfel dus steeds een professional om jou (verder) op weg te helpen.

Moet ik een bepaalde eindtijd voor ogen houden?

Persoonlijk ben ik geneigd om hier ‘nee’ op te antwoorden, maar dat is natuurlijk mijn mening. Het is de eerste keer dat je een halve marathon loopt en dan vind ik het belangrijker om te genieten van de ervaring en versteld te staan van wat jouw lichaam kan en wat al jouw trainingen teweegbrengen. Je loopt die eerste keer sowieso een PR dus waarom zou je jezelf druk opleggen? Ja, het is leuk om ambitieus te zijn en te streven naar een bepaalde eindtijd, maar zorg dat je jezelf niet te zenuwachtig maakt. Die eerste keer is van zichzelf al spannend genoeg :).

Mocht je nu dat tikkeltje extra druk nodig hebben en graag een bepaalde eindtijd wil behalen, dan is dit een trucje om je potentiële tijd te bepalen: neem je gemiddelde tijd op een 10km, doe dit maal 2 en voeg hier nog 8 à 20 minuten aan toe. Stel dat je 10 km in 1 uur loopt, dan zou je jezelf een tijd tussen de 2u08 en 2u20 als doel kunnen stellen.

Hopelijk heb ik je met dit artikel al een stapje dichter bij jouw eerste halve marathon gebracht. In een volgend artikel zal ik het hebben over het kiezen van jouw eerste halve (en dat kan behoorlijk moeilijk zijn) en vertel ik al wat meer over de voorbereiding.

Liefs,
Aurelie

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Silke 3 april 2017 at 12:02

    Twee mensen uit mijn vriendenkring liepen dit weekend een halve marathon, en stiekem begint het wel te kriebelen! Het lijkt me echt een geweldig gevoel om zoiets te kunnen uitlopen, misschien moet ik dat maar gewoon als doel stellen om het lopen vol te houden. Gewoon een wedstrijd uitpikken en gaaaan! Leuk en heel handig artikel! Liefs 🙂

  • Reply ClaytonEvelm 22 juli 2017 at 13:54

    My Porn Free – это постоянное зависимое обновление порно сериалов самого достойнейшего качества , личностной и полупрофессиональной , жесткой и лёгкой порно лесбийского усвоения . Наш порно раздел наделяет сотни фото , вы можете вовсе онлайн глядеть всё наше использование всех порно специализаций . Если вы выбирайте фистинг фото с валериковнами или незрелыми , негритянки и эге , психодраматической петтинг и бондаж . MyPornFree.ru интим фото сервис удовлетворит все ваши порно-фантазии . Глядите предыдущие добавленные порно фильмы к нам на портал . Видите порно бесплатно , глядите порно с звонка и гаджета , с Андроид или iPad ведь всю наши фото бесплатно порно фото фильмы xxx совершенно онлайн и только в идеальнейшем качестве собранное искусственно для Вас . Кидайте фото на мобильники или же понаблюдаете через сотовый сайт ведь наше качество самоотдачи фото самая устойчивое . Комфортного файла фото порно бесплатно с видеотелефона mypornfree.ru.

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge