Training

Nog 61 dagen tot de marathon van New York

marathon-new-yorkBinnen iets minder dan acht weken sta ik aan de start van mijn allereerste marathon. Ik moet toegeven dat het nu toch wel ontzettend hard begint te kriebelen om aan mijn grootste loopuitdaging ooit te beginnen. Intussen heb ik ook al een aantal lange duurlopen achter de rug en ik geef je dan ook graag een update over mijn trainingen.

Het is al meer dan twee maand geleden dat ik nog iets postte over mijn marathonvoorbereiding. Vandaar dat ik eerst even een stapje terug in de tijd maken. Mijn marathonschema heb ik gekregen op basis van mijn lactaattest en ik volgde dat schema dan ook doelbewust. Tot midden juli. Toen voelde ik mij plots elke dag ontzettend moe, had ik geen zin om te gaan lopen en als ik dan eenmaal buiten was, voelden mijn benen loodzwaar aan. Mijn lichaam trok aan de alarmbel en ik besloot dat signaal niet te negeren.

Op aanraden van de dokter nam ik een week rust en volgde ik een veertiendaagse vitaminekuur. Daarnaast paste ik ook mijn schema lichtjes aan. De intervaltrainingen voelden veel te zwaar aan en daarom verving ik ze door de intervaltrainingen die in Live Love Run van Annemerel staan. De combinatie van die drie beslissingen heeft ervoor gezorgd dat ik er bovenop kwam. Op dit moment voel ik mij dan ook fitter dan ooit. Een aantal weken geleden verbrak ik zelfs mijn PR op de 5K met 26โ€™05โ€ en dat was voor mij hรฉt teken dat het weer helemaal de goede kant opging.

De lange duurlopen maakten mij in het begin nog wat zenuwachtig, maar inmiddels krijg ik ook op dat vlak meer en meer vertrouwen. Doordat ik ze in mijn laagste hartslagzone doe, doe ik er ontzettend lang over. Maar tegelijk voelt dat trage tempo erg comfortabel waardoor ik het gevoel heb dat ik er uren in kan doorgaan. Afgelopen weekend mocht ik mijn lange duurloop eindelijk eens in een hogere zone doen. Ik probeerde dan ook zo dicht mogelijk bij mijn beoogde marathontempo (6:15min/km โ€“ 6:25min/km) te komen. Dat lukte en de komende weken mag ik diezelfde oefening nog een aantal keer herhalen.

Deze week staat er weer een herstelrun, intervaltraining, korte en lange duurloop op het programma. En ik beloof jullie ook om opnieuw wat meer updates te plaatsen ๐Ÿ˜Š.

Liefs,
Aurelie

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge