Training

Nog 166 tot de NY marathon: Ik deed een lactaattest

lactaattestOok al is de marathon van New York nog ver weg, toch gaat er geen dag voorbij zonder dat ik aan mijn marathonavontuur denk. Om zo goed mogelijk voorbereid aan de start te staan, deed ik drie weken geleden een lactaattest. Intussen heb ik de resultaten en een schema op maat ontvangen. Ik vertel je er dan ook graag meer over.

Wat is een lactaattest?

Een lactaattest is een inspanningstest waarbij op basis van de lactaatwaarden in je bloed gekeken wordt hoe het met je conditie gesteld is. Zelf ben ik geen sportarts dus voor de details over lactaat verwijs ik je graag door naar deze website.

Een lactaattest kan zowel binnen (op de loopband) als buiten (op een piste) afgelegd worden. Beide testvormen hebben hun voor- en nadelen, maar ik heb toch bewust gekozen voor een lactaattest buiten omdat dat ook het meest aansluit bij mijn eigen hardloopgewoonten.

Hoe gaat zo’n lactaattest in zijn werk?

Bij een lactaattest is het de bedoeling dat je een bepaalde afstand steeds aan een hogere snelheid gaat afleggen. Tussendoor wordt uit je vinger of oor steeds een klein beetje bloed geprikt. Achteraf wordt dan vastgesteld hoeveel lactaat er in je bloed zit bij de verschillende tempo’s. En op basis van die informatie wordt dan je omslagpunt bepaald. Dat is het punt (hartslag) waarop je lichaam begint te verzuren en dat hou je meestal niet lang vol.

Waar kan je een lactaattest laten doen?

Een lactaattest kan je op heel wat plaatsen doen. Je kan bijvoorbeeld terecht in ziekenhuizen of inspanningslabo’s (zoals Energy Lab), maar je kan er ook voor kiezen om de test bij een onafhankelijke sportarts of coach met een specialisatie in lactaatmetingen af te leggen.

Ik heb mijn test bij Bart Raes van Smart Sport gedaan. Via facebook had ik al heel wat positieve reviews de revue zien passeren en ik besloot dan ook een mailtje te sturen om mij aan te melden voor een test. Meteen kreeg ik een mail terug met heel wat praktische informatie over lactaattesten en dat stelde mij wat gerust. Want toegegeven, zo’n test waarbij jouw conditie geanalyseerd wordt, is best wel spannend :). Zowel voor, tijdens als na de test had ik een goed gevoel bij Bart en ik zou hem dan ook aan iedereen aanraden die van plan is om een lactaattest te doen.

Wat was mijn resultaat?

Ik had al een tijdje het gevoel dat ik met een erg hoge hartslag liep en daarom wilde ik via een lactaattest te weten komen of ik inderdaad van mezelf een hoge hartslag heb of dat ik mijn lichaam te veel uitput tijdens een training. Gelukkig bleek aan het einde van de test dat het optie 1 was. Mijn hoge hartslag is perfect normaal.

Over het algemeen zit het met mijn conditie dus goed, maar in de lage hartslagzones is er nog ruimte voor verbetering. De oplossing? Mijn basisuithouding verder laten evolueren door veel lange duurlopen in de lage hartslagzones (zone 1 en 2) te doen. De komende maanden zal ik dan ook vooral veel trager lopen dan ik gewoon ben. Binnenkort plaats ik nog een update over mijn trainingsschema met wat meer info over de verschillende trainingen die ik nu doe.

Liefs,
Aurelie

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Silke 23 mei 2017 at 10:13

    Zo interessant, zo’n test! Ik kan me inbeelden dat het spannend was om te weten hoe het met je conditie gesteld is 🙂 Liefs!

  • Reply Nog 144 dagen tot New York: mijn marathonschema - Run Love Dream 14 juni 2017 at 07:33

    […] marathonschema heb ik gekregen op basis van de resultaten van mijn lactaattest en is dus volledig op mijn persoonlijke situatie afgestemd. Het schema telt 26 weken en is […]

  • Laat een reactie achter op Silke Cancel Reply

    CommentLuv badge