Training

Nog 144 dagen tot New York: mijn marathonschema

marathonschemaZoals jullie intussen al weten, loop ik op zondag 5 november mijn allereerste marathon in New York. Ik vind het nog steeds ongelooflijk spannend dat ik die dag 42 km door de straten van New York ga rennen en ik ben mezelf dan ook volop aan het voorbereiden op deze afstand. Intussen ben ik al vijf weken bezig aan mijn marathonschema en vandaag vertel ik je graag wat meer over dit schema. Benieuwd naar hoeveel trainingen ik per week doe, hoe mijn trainingen eruitzien, wat mijn langste afstand zal zijn, …? Lees dan snel verder.

Mijn marathonschema heb ik gekregen op basis van de resultaten van mijn lactaattest en is dus volledig op mijn persoonlijke situatie afgestemd. Het schema telt 26 weken en is opgebouwd uit drie fases:

  • Algemene opbouwfase: Opbouwen/versterken van mijn algemene conditie door veel loopjes in een lage hartslagzone te doen (9 weken)
  • Uitbreiding uithoudingsvermogen: Optrekken van de afstand aangevuld met veel intervaltrainingen (9 weken)
  • Wedstrijdspecifieke voorbereiding: Zwaarste fase van het hele schema want hierin zitten de duurlopen van 30 km en meer. Deze fase wordt afgesloten met een taperperiode. (8 weken)

Hardlopen op hartslag

Het volledige schema is gebaseerd op hardlopen in hartslagzones. Voorheen liep ik het merendeel van mijn trainingen met eenzelfde gemiddelde hartslag, maar dat is sinds vier weken verleden tijd. Het hardlopen op hartslag begint gelukkig meer en meer te wennen, ook al was het door de warmte van de voorbije weken soms wel een uitdaging om mijn hartslag in de juiste zone te houden.

Vooral met de lage zones heb ik mentaal best wel wat moeite. Ik was gewoon om steeds 10 à 11 km/u te lopen en ik moet zeggen dat het niet bevorderlijk is voor mijn motivatie om mijn snelheid nu te zien zakken naar 7 à 8 km/u. Maar kom, naarmate dat mijn schema vordert, zal ook mijn gemiddelde snelheid opnieuw de hoogte ingaan.

Aantal trainingen per week

Mijn marathonschema gaat uit van drie trainingen per week die eventueel aangevuld kunnen worden met een extra hersteltraining van maximaal 40 minuten. Voorlopig bestaan mijn weken uit 1 à 2 extensieve duurlopen (= duurlopen in zone 1) met een intensieve duurloop (= kortere duurloop in zone 2) of een intervaltraining.

Op termijn evolueert dat in het schema naar 1 lange extensieve duurloop die aangevuld wordt met 1 intensieve duurloop en 1 intervaltraining of tempoloop.

Normaal heb ik moeite om een schema consequent te volgen, maar daar heb ik dit keer geen last van. Ik heb veel zin om te gaan lopen en op dagen dat ik moet rusten, moet ik me inhouden om niet naar buiten te gaan. Dat is niet alleen te danken aan het gevarieerde marathonschema, maar vooral omdat dit schema mij helpt om mijn droom te verwezenlijken. En daar doe ik met veel plezier een extra inspanning voor.

 Liefs,
Aurelie

Previous Post Next Post

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply Silke 14 juni 2017 at 13:49

    Amai, goed bezig! Super motiverend om te lezen ook 🙂 Succes!

  • Reply Nog 139 dagen tot de marathon van New York: Kennismaking met #teamannemerelrunsNYC2017 - Run Love Dream 19 juni 2017 at 07:38

    […] dat halfuurtje baadde ik al helemaal in het zweet en toen moest het echte werk nog beginnen. Mijn marathonschema voorzag een rondje van 12 km op zondag, en dat was ik in eerste instantie ook van plan, maar door […]

  • Reply BarbaraNum 13 september 2017 at 15:52

    This message is posted here using XRumer + XEvil 3.0
    XEvil 3.0 is a revolutionary application that can bypass almost any anti-botnet protection.
    Captcha Recognition Google, Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com and over 8.4 million other types!
    You read this – it means it works! 😉
    Details on the official website of XEvil.Net, there is a free demo version.

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge