Training

#MyChicagoMarathon: conditietest bij Energy Lab

Conditietest Energy LabEen marathon(voorbereiding) is altijd een groot avontuur. Het liefst van al bereid ik me dan ook tot in de puntjes voor. Een essentieel onderdeel van die voorbereiding is mijn marathonschema. Daarvoor laat ik me graag bijstaan door de experten bij Energy Lab. Vorige dinsdag ging ik opnieuw bij hun langs voor een conditietest.

Wie me op instagram volgt, weet dat ik de afgelopen maanden een dipje had. Ik had mijn doel in Parijs behaald, deed de weken erna nog mee aan zware wedstrijden (zoals de 20 km door Brussel en de Great Breweries 25K) en toen ging het licht uit. Mijn lichaam was moe, ik had geen zin meer om te gaan hardlopen en wilde alleen maar rusten.

Hoe verliep mijn conditietest?

Het was dan ook met een klein hartje dat ik vorige week mijn conditietest aflegde bij Energy Lab in Gent. Ik wist dat mijn conditie erop achteruit gegaan was, maar had geen idee in welke mate dit zou zijn. Er zat maar één ding op: op de loopband stappen en alles geven wat ik had.

Ik begon met vijf minuten aan 8 km/u. Nadien zou mijn snelheid elke vijf minuten met 1 km/u opgedreven worden tot ik aangaf dat ik niet meer kon. Tot 10 km/u verliep alles vlekkeloos en liep ik comfortabel. Het contrast met 11 km/u was gigantisch. Normaal voelt elk blokje een beetje zwaarder aan dan het vorige, maar dit keer leek het alsof ik plots 14 km/u liep. Zo zwaar dat ik het had. Ik zette door, voltooide ook nog het blok aan 12 km/u en liep nog een aantal minuutjes aan 13 km/u. Toen was de kaars uit.

De resultaten?

Waar mijn basisconditie voorheen mijn sterkste punt was, is die er het meest op achteruit gegaan. Mijn lactaatwaarden liggen hoger dan een halfjaar geleden en mijn aerobe drempel is helaas verschoven langs de verkeerde kant van de as. Die ging van 10,6 km/u naar 9,8 km/u. Conclusie? Opnieuw veeeeel in zone 1 lopen aan een lage hartslag om die drempel opnieuw te laten opschuiven.

Mijn anaerobe drempel is daarentegen op hetzelfde niveau gebleven als 6 maanden geleden. Op zich is dat geen fantastisch nieuws want het liefst van al had ik daar wat verbetering gezien, maar gezien het dipje van de afgelopen maanden moet ik eigenlijk heel blij zijn dat ook daar geen verval is.

En nu?

Ik heb een gepersonaliseerd schema ontvangen voor de komende 13 weken waarbij we geleidelijk aan de intensiteit en het trainingsvolume gaan opvoeren om me zo goed mogelijk voor te bereiden op Chicago. De eerste drie weken zal ik drie trainingen per week doen (met een optionele vierde training) en vanaf week vier doe ik standaard vier trainingen per week.

Over een vermoedelijke eindtijd durf ik nog geen uitspraken doen. Voor Parijs was het heel duidelijk dat ik naar 4u15 toewerkte, maar voor Chicago kan het nog alle kanten opgaan.

Zin om zelf ook eens een conditietest te doen?

Als ambassadeur van de NN Running Club heb ik deze test cadeau gekregen. Mocht je zelf ook eens willen weten waar je staat en welke doelen haalbaar voor je zijn, dan kan ik je zo’n conditietest alleen maar aanraden! Ben je al lid van de NN Running Club? Dan heb ik goed nieuws voor jou! Door te sporten kan je NN coins sparen waardoor je de test met korting kan uitvoeren!

Previous Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge