Training

6 hardlooptips van Olympisch atleet Jeroen D’Hoedt

hardlooptips-jeroen-dhoedtHardlooptips ontvang ik met open armen en zeker als ze afkomstig zijn van iemand die professioneel met de sport bezig is. Als middellangeafstandsloper en ASICS atleet, tekende Jeroen D’Hoedt afgelopen zomer present op de Olympische Spelen in Rio. Dit is het advies dat hij elke hardloper wil meegeven.

Eet een uur voor de training nog een snack

Plan je een trainingssessie in? Zorg dan dat je een uur ervoor iets eet. Belangrijk hierbij is om te experimenteren zodat je weet welke voedingsmiddelen je lichaam verdraagt en welke niet. Jeroen zijn aanraders: banaan, peperkoek (mag met parelsuiker voor de liefhebbers), Nic Nacs, (zelfgemaakte) mueslirepen, havermoutrepen, … Let steeds op het vetgehalte; maximaal 10g vet per 100g is ideaal.

Doe geen lange duurlopen op een nuchtere maag

Nuchter lopen is een efficiënte manier om de feestkilo’s te verliezen of scherper te staan. Het stimuleert het metabolisme. Tip drink en eet ervoor iets kleins (zie hierboven). Indien je langer wil lopen dan 40/45 minuten een volwaardig ontbijten aan te raden. Je lichaam zoekt tijdens het lopen naar energie, maar als je nog niet gegeten hebt, kan je lichaam geen energie opdoen uit voedselopname. Je lichaam zal dus andere bronnen aanspreken.

Kies voor een gezond ontbijt dat je veel energie geeft

Havermout en kwark zijn de winnende ontbijtcombinatie. Varieer met seizoensfruit, honing en noten (= ideaal om gezonde vetten binnen te krijgen). Kwark bevat net iets meer proteïnen dan yoghurt of melk, maar die laatsten kunnen natuurlijk ook.

Drink voldoende

Hydrateer! Altijd en overal. Staat er een langeafstandsloop op je agenda? Zorg er dan voor dat je de dag voordien genoeg vocht opneemt. Probeer na de inspanning 120% tot 150% van het verloren vocht terug aan te vullen binnen de 4 tot 6 uur.

Dure shakes zijn niet altijd beter

Een goede chocomelk doet wonderen na je training. Die neem je het beste aansluitend op je training in, zo worden de proteïnen (=goed voor het spierherstel) het beste en snelste opgenomen.

Stel je cheat meal een dagje uit

Een lekker en welverdiend pak friet na je wedstrijd stel je beter met een dagje uit. Na een wedstrijd moet je lichaam recupereren en heeft het nood aan gezonde voedingsstoffen.

Wat zijn jouw beste hardlooptips?

Liefs,
Aurelie

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge