Training

10 tips voor hardlopen in de winter

hardlopen-winterDe eerste sneeuw is reeds gevallen en ook de temperaturen zakken steeds meer naar het vriespunt. Als hardloper is het niet altijd makkelijk om in deze weersomstandigheden een rondje te lopen. Ik geef je dan ook tien handige tips om de winter te trotseren.

1. Laagjes, laagjes, laagjes
Veel lopers hebben al snel de neiging om zich (te) warm te kleden als ze in de winter de deur uitgaan. De gouden tip op dit vlak is om veel verschillende laagjes aan te trekken. Kies voor ademende onderkleding, draag daar bovenop een wintertop en trek tot slot een jasje of trui aan die je beschermt tegen de wind en de regen.

2. Bescherm je lichaamsuiteinden
Via je lichaamsuiteinden verlies je het meeste warmte dus vergeet zeker je handen, voeten en hoofd niet te beschermen tegen de kou! Draag eventueel ook een buff om je hals en longen wat te beschermen. Hou zeker ook rekening met de wind want dan kan het al snel een aantal graden kouder aanvoelen.

3. Wees zichtbaar wanneer je gaat hardlopen in het donker
Naast de kou, moet je in de winter ook het donker trotseren. Wees daarom extra zichtbaar wanneer je de weg op gaat. Draag reflecterende kledij, kies een route in een woonwijk en laat steeds aan iemand weten waar je gaat hardlopen.

4. Geniet van de sneeuwlandschappen
Trotseer jij het koude winterweer? Geniet dan extra van het uitzicht! Sneeuwlandschappen zijn ontzettend mooi en de weergoden zijn er erg zuinig op. Het wou dus zonde om in deze weersomstandigheden binnen te blijven. Extra voordeel: sneeuw levert ontzettend mooie plaatjes op 😊!

5. Schrijf je in voor een wedstrijd in het voorjaar
Heb je geen motivatie om naar buiten te gaan? Schrijf je dan in voor een wedstrijd in het voorjaar. Zo heb jij alvast een doel om voor te trainen. Mocht je op zoek zijn naar een leuke halve marathon, dan kan ik je alvast de CPC in Den Haag aanraden.

6. Draag aangepaste schoenen
Woon je in een bosrijk gebied? Dan is het misschien geen slecht idee om te investeren in aangepaste schoenen. Heel wat merken hebben bijvoorbeeld schoenen met een beschermende laag tegen regen of modder. Daarnaast kan je ook terecht op de trailafdeling voor schoenen met extra grip.

7. Drink voldoende
Ga je voor langer dan anderhalfuur op pad? Neem dan zeker water en iets koolhydraatrijks mee. Je zou het misschien niet zeggen, maar ook in de winter zweet je. Daarom is het belangrijk je vochtgehalte steeds op peil te houden.

8. Spreek af met loopmaatjes of doe mee aan een challenge
Heb je geen zin om in je eentje de kou of het donker te doorstaan? Spreek dan af met een loopmaatje of sluit je aan bij een loopclub. Ook meedoen aan een challenge kan je helpen om gemotiveerd te blijven. Zo is er bijvoorbeeld #DOcember van Girls Love 2 Run (op facebook en instagram) waarbij je uitgedaagd wordt om 70km hard te lopen in de maand december.

9. Besteed aandacht aan je warming up en cooling down
Binnen zit je lekker warm, maar wanneer je dan naar buiten gaat, kan je lichaam enorm schrikken van het temperatuurverschil. Besteed daarom voldoende aandacht aan je warming up en cooling doen. Wandel bijvoorbeeld 5 minuutjes voor je begint te lopen of doe een aantal jumping jacks voor je vertrekt.

10.Β Kies voor een alternatieve sport die je binnen kan doen
Vind je het toch te koud of loop je niet graag in het donker? Blijf dan niet in je zetel zitten, maar onderhoud je conditie met een andere sport. Denk maar aan zwemmen, crossfit, indoor cycling, hardlopen op de loopband….

Liefs,
Aurelie

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge