Training

Tips om sneller te worden bij het hardlopen

sneller-wordenAls ik mijn hardloopgegevens van een jaar geleden met die van nu vergelijk, dan ben ik op lange(re) afstanden 30 tot 40 sec/km sneller geworden. Die evolutie is er niet vanzelf gekomen en ik geef je dan ook graag wat tips die mij geholpen hebben om meer snelheid te krijgen. Tegelijk bevat dit artikel ook een aantal adviezen van Robert Lathouwers (ex Olympisch sprinter) die jou op weg helpen naar een PR.

Las af en toe een intervaltraining in

De meeste hardlopers vinden intervaltrainingen niet de leukste trainingen – ik ook niet -, maar het loont wel de moeite om er af en toe eentje te doen. Ik ben er namelijk zeker van dat ik zonder te intervallen niet zou staan waar ik nu sta. Voor voorbeelden van intervaltrainingen, verwijs ik je graag naar een artikel dat ik enkele maanden geleden al schreef. Fartlek-, heuvel- of tempotrainingen helpen je eveneens om je snelheid te verhogen.

Kom uit je comfortzone

Van steeds hetzelfde rondje op een comfortabel tempo te lopen, ga je niet sneller worden. Treed uit je comfortzone en durf te experimenteren met afstanden. Door je trainingsafstand te verhogen zal je immers merken dat kortere afstanden steeds beter lukken en dat je vanzelf sneller wordt.

Werk aan je core en beenspieren

Een sterke core heeft een positief effect op je hardloopprestaties. Het zorgt er namelijk voor dat je makkelijker loopt, een betere houding aanneemt en het hardlopen ook langer volhoudt. Daarnaast geven getrainde beenspieren je ook de kracht die je nodig hebt om snelheid te maken.

Investeer in een licht paar hardloopschoenen

Ook schoenen hebben een invloed op hoe snel je loopt. Heel wat merken hebben immers meerdere modellen die gericht zijn op snelheid. Zo lanceerde ASICS bijvoorbeeld recent de FlyteFoam Fast Series. Een serie van drie hardloopschoenen die gericht zijn op snelheid: NOOSA FF, GEL-DS TRAINER 22 en de DynaFlyte. Deze hardloopmodellen bevatten namelijk een FlyteFoam tussenzool; ASICS’ lichtste tussenzooltechnologie ooit. Door deze FlyteFoam Fast Series is snelheid nu haalbaar voor een breed scala van lopers.

Snelheidtips van Robert Lathouwer

Naast bovenstaande tips, wil ik je ook het advies van Robert Lathouwer niet ontzeggen. Als ex Olympisch sprinter weet hij als geen ander hoe hardlopers sneller kunnen worden. Dit zijn zijn tips:

  • Touwtje springen: Met touwtje springen leer je, je voeten sneller bewegen en tegelijk train je je coördinatie. Voordeel: een touw weegt niks, springen kan overal en een korte sessie is al heel effectief.
  • Voorwaartse houding: Ontspan je bovenlichaam, alleen je core licht aangespannen, en beweeg je armen mooi mee naar voor en achter (en dus niet opzij, hiermee verlies je de voorwaartse kracht en beweging) en probeer zoveel mogelijk op je middenvoet te landen. De juiste schoen helpt hier natuurlijk bij.
  • Stappenteller: De snelste en meest efficiënte lopers hebben een cadans van 180 stappen per minuut. Dit bereik je o.a. door je voeten laag bij de grond te houden. Tel je stappen maar eens, en probeer het aantal op te bouwen.

Wat doe jij om je snelheid op te bouwen?

Liefs,
Aurelie

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Merel 27 maart 2017 at 17:51

    Dit artikel komt net op het goede moment! Ik wil heel graag sneller worden. Een jaar geleden kon ik makkelijk hardlopen. maar na een paar maanden afwezig te zijn op mijn schoenen merk ik ook echt dat mijn conditie naar achter is gegaan. Nu wil ik eerst mijn conditie verder opbouwen om daarna snelheid toe te voegen. Bedankt voor je tips!

    • Reply Aurelie 29 maart 2017 at 20:21

      Bedankt voor je leuke reactie! Vanaf dat je opnieuw regelmatiger gaat trainen, zal je snel weer op jouw niveau van vroeger zijn. Succes!

    Leave a Reply

    CommentLuv badge